Hoornse Badminton Vereniging

Commissies

Alle leden van HBV (of een ouder) wordt gevraagd om een vrijwilligerstaak uit te voeren. Deze taken vallen onder één van de vier commissies van HBV.

De commissies worden aangestuurd door de vier voorzitters, die ook plaats hebben in het bestuur van HBV. De taken van de commissies worden verdeeld over verschillende werkgroepen, die een specifieke opdracht en taak hebben. Zo worden de taken in kleine stukken opgedeeld en draagt iedereen een steentje bij.

Hieronder een overzicht van de commissies en de bijbehorende werkgroepen en taken. 

Mail de Badminton-Commissie

De Badminton Commissie is ervoor verantwoordelijk dat alle leden zich kunnen ontwikkelen in onze mooie sport. Zij zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor alle trainingen en competities. Dit regelen zij voor álle leden van de club, zodat er ook een mooie doorgaande lijn ontstaat in de vereniging en we gebruik kunnen maken van elkaars kennis en ervaring.

Het is belangrijk dat binnen deze Commissie drie personen komen die het aanspreekpunt zijn voor hun spelersgroep.

Voorzitter Badmintoncommissie

  • Jaarplan maken met begroting
  • Contactpersoon voor andere commissies
  • Vertegenwoordigt commissie bij bestuursvergadering

Werkgroep Competities (aanspreekpunt per spelersgroep)

  • CCP
  • Bondscompetitie
  • Jeugdcompetitie
  • WFBC
  • Aanmeldingen regelen
  • Inschrijven voor competitie
  • Teamindeling
  • Schema’s doorsturen
  • Invallers regelen
  • Shuttles inkopen

Werkgroep Trainingen (aanspreekpunt per trainingsmoment)

  • Trainers regelen
  • Begroting trainingen (i.s.m. voorzitter TC en penningmeester)
  • Indeling trainers maken
  • Trainingsavonden communiceren
  • Technisch Plan
  • Presentielijsten
  • Aanwezigheid trainers doorgeven aan penningmeester (voor betaling)

Werkgroep Topsport

  • Team 1 managen
  • Spelers aantrekken
  • Contact met bond
  • Extra trainingen
  • Trainingsweekend

Mail de Communicatie-Commissie

Eén persoon is verantwoordelijk voor alle communicatie vanuit HBV die naar alle leden gaat, inclusief externe communicatie naar media.

De communicatie-commissie is daarvoor afhankelijk van input van de andere commissies en werkgroepen. Input leveren valt dus onder de verantwoordelijkheid van de betreffende commissies en werkgroepen.

Gastheren en -vrouwen

Elk speelmoment (speelavond of training) heeft 2 à 4 gastheren of -vrouwen. Deze personen zijn het hele seizoen het gezicht van dit speel-moment. In de kantine hangen foto’s van alle gastheren en -vrouwen. Zij zorgen dat de hal open is en verwelkomen nieuwe leden (die zich hebben aangemeld via info@hoornse-bv.nl).

Er zijn minstens twee gastheren of -vrouwen per speelavond aangesteld, waardoor het niet erg is als één van de twee een keer niet aanwezig is.

Deze gastheren en -vrouwen zijn het eerste aanspreekpunt voor alle leden op dat speelmoment. Ze zijn daarbij een belangrijke schakel tussen de leden en het bestuur + commissies.

De gastheren en -vrouwen monitoren de uitvoering van het bardienstrooster op hun speelmoment.

Voorzitter Communicatiecommissie

  • Jaarplan maken met begroting
  • Contactpersoon voor andere commissies
  • Vertegenwoordigt commissie bij bestuursvergadering
  • Alle communicatie naar leden
  • Mails van (nieuwe) leden ontvangen en doorsturen naar juiste gastheer/-vrouw

Werkgroep Gastheer/vrouw (2 a 4 per speelmoment)

  • Eerste aanspreekpunt
  • Nieuwe leden opvangen
  • “Lief&Leed” voor betreffende avond (bijv. kaartje naar geblesseerde speler)
  • Doorgeefluik naar andere commissies
  • Verantwoordelijk dat er op tijd geopend en gesloten wordt (mag ook door andere leden gedaan worden)

Werkgroep website/social media

  • Website up-to-date
  • Social media up-to-date

Werkgroep externe contacten

  • Pers
  • Gemeente
  • Sponsorplan
  • Sponsors benaderen

Sponsoruitingen (extern + intern sporthal en kantine) en -activiteiten

Externe communicatie (media)

Mail naar Activiteiten-Commissie

De activiteiten-commissie is verantwoordelijk voor alle activiteiten en toernooien voor de vereniging, voor zowel leden als externen. In de AC zitten spelers uit alle geledingen van de club.

De AC bestaat uit meerdere werkgroepen, die elk een aantal activiteiten voor hun rekening nemen. De AC wordt gecoördineerd door een voorzitter, die zorgt dat alle activiteiten op tijd worden georganiseerd en dat er een duidelijke communicatie naar buiten wordt verzorgd (in samenwerking met voorzitter Communicatie commissie). Deze voorzitter neemt ook plaats in het bestuur.

De gehele AC komt aan het begin van het seizoen bij elkaar om een planning te maken en de taken te verdelen. Aan het einde van het seizoen komt de gehele AC weer bij elkaar voor een evaluatie. Daarnaast wordt alleen met de specifieke werkgroepen vergaderd. Binnen een werkgroep kunnen de taken ook weer verdeeld worden over meerdere personen.

Elke activiteit krijgt één eindverantwoordelijke, die ook zorgt dat er een draaiboek wordt gemaakt van de activiteit, zodat het makkelijk overgenomen kan worden indien nodig.

 

Voorzitter Activiteitencommissie

 

  • Jaarplan maken met begroting
  • Contactpersoon voor andere commissies
  • Vertegenwoordigt commissie bij bestuursvergadering
  • Jaaragenda maken (speelmomenten, trainingen, activiteiten etc.)

Werkgroep Toernooien

  • Hoorn Open
  • HBV Jeugd Toernooi
  • Mix Toernooi
  • Bedrijventoernooi

Werkgroep Samen 1-Activiteiten (activiteiten voor álle leden)

  • Clubkampioenschappen
  • Familietoernooi
  • Nieuwjaarstoernooi
  • Feesten
  • Reünie
  • Klaverjasavonden

Werkgroep vrijwilligerscoördinatie

  • Vrijwilligersavonden
  • Labels uitdelen (álle leden krijgen een label): alle leden schrijven zich in voor een vrijwilligerstaak + bardienstrooster
  • Kleinere activiteiten regelen op betreffende avond (husselavondje, fun-toernooitje)

Werkgroep Ledenwerving

  • Bamito Fun-dag
  • Probeerbadminton
  • Schoolbadminton + schoolbadmintontoernooi

Mail de Faciliteiten-Commissie

Als vereniging huren we de accommodatie: sporthal met kleedruimtes/douches + een eigen kantineruimte. Het is daarbij belangrijk om te bewaken dat aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Dit vraagt tijd en aandacht, regelzaken die niet allemaal door het bestuur gedaan te hoeven worden. De inkoop en het onderhoud van de kantine lag al bij een aparte kantinecommissie, daarnaast komt nu ook het ‘beheer sporthal en materialen’ als taak bij de facilitaire commissie. Ook de schoonmaakcommissie valt onder de FC.

Klachten over de sporthal (kleedkamers, materialen, toiletten etc.) worden door de gastheren en -vrouwen direct doorgegeven aan de facilitaire commissie, die de klachten weer door kan geven aan de juiste instanties.

 

Voorzitter Facilitaire commissie

  • Jaarplan maken met begroting
  • Contactpersoon voor andere commissies m.b.t. facilitaire zaken
  • Vertegenwoordigt commissie bij bestuursvergadering
  • Shuttles inkopen (in overleg met Badminton-Commissie)
  • Communicatie met Stichting van de sporthal (met bestuurslid)3
  • Communicatie met school (o.a. agenda met school i.v.m. Open Dagen)3
  • Communicatie met gemeente (met bestuurslid)3

Werkgroep Kantine

  • Voorraad op orde houden
  • Bestellen/inkopen
  • Keukenmaterieel op orde houden
  • Handleidingen kantine op orde
  • Prijslijsten
  • IVA op orde houden (nieuwe leden aanmelden)

Werkgroep Schoonmaak

  • Schoonmaakplanning
  • Aftekenlijst maken
  • Om de week een schoonmaakbeurt (met twee koppels)
  • Jaarlijkse grote schoonmaak

Werkgroep Beheer Sporthal

  • Defecten melden aan voorzitter
  • Kleine klusjes direct oplossen
  • Materialen op orde houden (+handleiding)
  • Berging netjes houden
  • Alarmsysteem

 

3De laatste drie altijd via het Dagelijks bestuur